Organizator:

Prelegenci

ALEKSANDER OKRASKA

Consultant
MPM Productivity Management Sp. z o. o.

ALEKSANDER OKRASKA

Consultant
MPM Productivity Management Sp. z o. o.
Przez prawie 20 lat zajmował się łańcuchem dostaw jako Kierownik Logistyki, Supply Chain Manager a nawet Szef Produkcji.

Wie, że gdy różne działy w firmie realizują różne cele, to oczekiwany poziom obsługi klienta i realizacja dostaw na czas może być wyzwaniem. Zwłaszcza, gdy produkcja optymalizuje procesy i redukuje koszty, ale z pewnym dystansem podchodzi do planowania. Rosnące koszty logistyczne, braki w dostawach oraz malejący poziom obsługi Klienta - omówienie tych problemów z Właścicielem firmy pozwoliło na szybkie znalezienie rozwiązań. Najtrudniejsze było przekonanie Dyrektora Produkcji, że najmniejsze możliwe jednostkowe koszty wytworzenia niekoniecznie pozwalają na realizację strategii firmy na rynkach całej Europy.

W firmie z branży budowlanej musiał zmierzyć się z pytaniem Szefa, dlaczego produkując na zamówienie i mając historycznie rekordowy poziom zamówień, magazyn wyrobów jest zapełniony pod korek, a Klienci nerwowo reagują na rosnący czas oczekiwania na dostawy. Konieczna była zmiana zasad planowania i harmonogramowania produkcji, co znacząco wpłynęło na redukcję zapasów wyrobów gotowych przy jednoczesnym wzroście poziomu obsługi klienta. Kluczowe było wyjście poza procesy w firmie i dogłębne zrozumienie potrzeb Klientów.

Doświadczył wyzwań związanych ze współpracą z dostawcami z całego świata, mierząc się z krytycznym znaczeniem długich Lead Time’ów dla poziomu zapasu i poziomu obsługi Klienta. W tym przypadku największym wyzwaniem było przekonanie sprzedaży do podzielenia się informacjami na temat popytu.

Wie, że nawet najbardziej wyrafinowany system, jest tak dobry, jak dane na których pracuje (“Show me the data” ). Dlatego zajmował się re-inżynierią procesów logistycznych, jako 6σ Lean Green Belt, Project Manager prowadził dziesiątki projektów optymalizacyjnych, wdrażając nowe rozwiązania, procesy i produkty.

Zarządzając wieloma zespołami, od kilku do kilkuset osób, wielokrotnie przekonał się, jak wielką rolę pełni motywacja i wspieranie rozwoju kompetencji, od pracownika produkcji/magazynu po kierownika działu. Nauczył się, że zróżnicowany łańcuch jest tak efektywny, jak doświadczone i zmotywowane są jego ogniwa.

Aktualnie, swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się z innymi podczas szkoleń i wdrożeń prowadzonych przez MPM Productivity Management w obszarach: SCM; production management; wewnętrzne przepływy materiałowe; SPC – statistical process control; Lean Manufacturing.

TOMASZ SOKOŁOWSKI

Consultant, DDP Endorsed Instructor
MPM Productivity Management Sp. z o. o.

TOMASZ SOKOŁOWSKI

Consultant, DDP Endorsed Instructor
MPM Productivity Management Sp. z o. o.
Przez wiele lat kierował łańcuchem dostaw w przedsiębiorstwach z różnych branży. Poznał procesy zarządzania łańcuchem dostaw przy produkcji detergentów i kosmetyków w Unileverze. Budował od podstaw Dział Zaopatrzenia i Logistyki w Wrigley’u.

Pracując w Kompanii Piwowarskiej planował produkcję i dystrybucję piwa, oraz kupował komponenty dla całej Grupy SABMiller w Europie. Kierował planowaniem, zakupami, magazynowaniem i fizyczną dystrybucją leków w US Pharmacia. Kupował komponenty do produkcji siedzeń autobusowych i kolejowych w firmie KIEL. Był Szefem Zakupów na Europę w Firestone.

Wie jak ważny jest dla Firmy stabilny dalekosiężny plan – wdrażał proces S&OP w trzech Firmach i dzięki temu udało się uniknąć sytuacji, żeby generalnie zabrakło zapasów lub mocy produkcyjnych. Zna zasady pracy w międzynarodowych korporacjach – uczestniczył w wielu projektach budujących transgraniczne łańcuchy dostaw i poznał zasady pracy w takich przedsięwzięciach. Rozumie istotę dobrej Strategii Zakupowej – wdrożył m.in. innowacyjny sposób kupowania „commodity” wartego ok 200 milionów € rocznie, dzięki czemu firma oszczędzała ok 7 milionów € rocznie.

Poznał wartość współpracy z dobrze zmotywowanym Zespołem – zidentyfikował i wypromował do awansu kilka osób do dziś pełniących kluczowe role w swoich firmach.

Poczuł smak porażki – kupując za wiele na raz i w konsekwencji doprowadzając do utylizacji kilkuset palet wartościowego towaru, który przeterminował się zanim został sprzedany.

Ma świadomość całościowego podejścia do biznesu – zmienił filozofię zarządzania systemem jakości tak, że przestał on być „papierowym potworem” generującym mnóstwo bezwartościowych dokumentów i ograniczającym kreatywność pracowników, a stał się żywym organizmem angażującym użytkowników z różnych działów do zapobiegania problemom i stawiania czoła realnym wyzwaniom.

Doświadczenie zawodowe jako konsultant: Od pięciu lat prowadzi szkolenia oraz warsztaty w zakresie planowania nadrzędnego S&OP (Sales & Operations Planning), MPS (Master Production Schedule) oraz MRP (Materials Requirement Planning). Prowadził diagnozy zintegrowanego planowania według metodologii MPM. Zrealizował z powodzeniem wiele szkoleń otwartych (dostępnych dla uczestników z różnych Firm), jak i zamkniętych – dedykowanych m.in. dla takich firm jak: Borg Warner, Polpharma, Synthos, Dassault, Albea, Plastic Omnium. Występował też na wielu Konferencjach branżowych.

ZBIGNIEW SOBKIEWICZ

CPIM, DDLP, Jonah® - Consulting Director
MPM Productivity Management Sp. z o. o.

ZBIGNIEW SOBKIEWICZ

CPIM, DDLP, Jonah® - Consulting Director
MPM Productivity Management Sp. z o. o.
Odpowiada za działalność konsultacyjno-szkoleniową firmy MPM Productivity Management, przeprowadzanie audytów, diagnozowanie potrzeb doradczych i szkoleniowych, prowadzenie warsztatów zamkniętych i szkoleń otwartych, zgodnych ze standardem APICS.

Z MPM Productivity Management związany od 2001 roku, odpowiedzialny za szkolenia otwarte CPIM, szkolenia Incompany, projekty zamknięte, analizy oraz konsultacje z zakresu Zarządzania Łańcuchem Dostaw (SCM), Planowania Potrzeb Materiałowych (MRP), Planowania Sprzedaży i Operacji (S&OP). Od 2004 roku pełni funkcję Dyrektora Konsultingu.

Od ponad 25 lat zaangażowany w działalność konsultingową. Doświadczenie biznesowe na stanowiskach menedżerskich zdobywał zarówno w dużych spółkach krajowych – IFS Poland, jak i zagranicznych – Belvar na Białorusi. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu zarządzania produkcją, logistyką i zapasami oraz wdrażaniu systemów wspomagających zarządzanie. Ekspert w zakresie systemów ERP (m.in. Exact, IFS, Baan).

Pierwszy Polak, a dziewiąty Europejczyk, który otrzymał stopień mistrza w hierarchii instruktorów Certyfikacji w Zarządzaniu Produkcją i Zapasami (CPIM) amerykańskiego stowarzyszenia APICS. CPIM Master Instructor to najwyższy stopień jaki można było zdobyć będąc trenerem - członkiem APICS.

Licencjonowany trener TFC - The Fresh Connection – zaawansowanego symulatora łańcucha dostaw (innowacyjna symulacja ‘web-based business’ angażująca uczestników w podejmowanie strategicznych decyzji w procesie zarządzania przedsiębiorstwem).

Pracował jako konsultant dla ponad paruset firm polskich i międzynarodowych m.in. takich firm jak: Barlinek (także Ukraina), Dell Products (Polska), FlexLink (Szwecja i USA), GlaxoSmithKline, Hulanicki Bednarek - HB Energia, Logstor Polska, Mondi Świecie, Newag, Nowa Szkoła, PKN Orlen, SPX Flow Technology Poland, Valeo, Volvo Polska i innych.